San Franciscos kabelspårvagnar är en äkta symbol för staden. De första kabelspårvagnarna av detta slag togs i bruk i London och många år senare, den 2 augusti 1873, introducerade Andrew S. Hallidie den första kabelspårvagnen i San Francisco på Clay Street-linjen.
136 år senare rullar dessa attraktiva fordon fortfarande på San Franciscos gator och är en viktig del av stadens vardag.
Systemet bygger på en kabel som dras med konstant hastighet längs hela sträckan av en stationär motor. Spårvagnen börjar röra sig när en anordning, kallad grip, trycks mot kabeln. Genom att lossa greppet och samtidigt bromsa stoppas vagnen.
Idag finns endast två vagnar kvar i trafik. Den ena är Powell-Hyde och Powell-Mason, medan den andra är California Street. Denna modell är en reproduktion av vagn nr 60 från California Street-flottan, byggd av MUNI (San Francisco Municipal Railway) 1998. Vagnen togs i trafik 2002.
Denna vagn är baserad på den ursprungliga modellen, byggd av John Hammond & Company för California Street Cable Railroad Company 1906. Efter jordbävningen och branden i april 1906 byggdes den om i Hammonds verkstad, som hade flyttat, och fick numret 16. Senare, 1957, numrerades den om till nr 60 av MUNI.
Spårvagnen renoverades slutligen igen 1968-69 i MUNI Elkton-verkstäderna, med de ursprungliga sätena och taket.
Du kommer att få reda på, steg för steg, hur du sätter ihop en modell med alla detaljer från den ursprungliga vagnen. Vi inbjuder dig att låta dig ryckas med och skapa utrymmen för kreativ fritid där du kan njuta av denna fantastiska spårvagn.
HÖJD - 160 mm
BREDD - 107 mm
LÄNGD - 428 mm
SVÅRIGHETSGRAD - Medel
byggtid ca: 120. antal delar 594 st.