Den patenterade plana drivenheten, liknande den som används i ROBEL, passar perfekt för den plana konstruktionen av denna vagn. Mellan 1958 och 1967 köpte DB mer än 14 200 tvåaxlade plattformsvagnar med lutbara
sido- och ändväggar. De används för transport av fordon och volymgods. Från och med 1965 klassificerades fordon utan sidostolpar som
Kls. Modellerna är lämpliga för epoker III – VI. Längd över buffertar: 13 860 mm. Tomvikt: 12 100 kg, max. last 27,5 t. Med sin finjusterade rörelse och ljud, digitalt eller analogt, kan denna modell uppfylla många entusiasternas önskemål. En ljudmodul med olika ljud och oljud ingår och kan konfigureras för en typisk diesel- eller ånglok. RailCom-kompatibel digital dekoder för DCC/MM och analog drift, med integrerat nätaggregat för strömförsörjning av loket vid körning över växlar eller spår med dålig elektrisk kontakt. Utgång för bakljus eller andra omkopplingsbara funktioner finns i båda ändar.
Funktioner i analogt läge: - Körning framåt/bakåt, ljudaktiverad (typ och volym konfigurerbar via CV) - Ljusutgångar aktiva
Funktioner i digitalt läge: - Körning framåt/bakåt - Funktioner kan kopplas separat: Ljud (typ och volym konfigurerbar via CV), signalhorn, ljus
Uttag för NEM 362-kopplingar finns i båda ändar. Ett bakljus ingår.
Mått: Längd 15,9 x bredd 3,5 x höjd 2 cm.